Pages

Ads 468x60px

Labels

Monday, October 13, 2008

ketamakan menguasai jiwa


salam

rakan YM menghantar sms supaya saya membaca pena mufti semalam di mingguan malaysia. ketika itu saya berada di sungai besar. masih ziarah rakan keluarga dan sahabat di sana. sampai di putrajaya agak lewat malam. sebentar tadi saya cuba cari archive mingguan malaysia. meminjam kata-kata mufti tersebut, saya tampal kembali disini:

"Jika anda berpolitik, anda sepatutnya berfikir bagaimana untuk memberikan kesejahteraan kepada rakyat. Jika anda menyeru kepada Islam, anda sepatutnya berfikir bagaimanakah cara agar mesej Islam yang benar atau hidayah sampai dan berkesan untuk sasaran. Bagi setiap bidang itu ada regunya atau hala tuju yang mesti jelas dalam pemikiran pengamalnya. Jika regu bidang ini ditukar putar sehingga tidak menepati matlamat yang sepatutnya, maka rosaklah bidang tersebut. Seseorang mungkin boleh mendapat faedah sampingan daripada bidang tertentu. Namun faedah tersebut jangan sampai menjejaskan matlamat asal. Umpamanya jika pengamal undang-undang berfikir bagaimana untuk menghasilkan wang semata sehingga mengenepikan soal keadilan. Atau jika ahli politik menganggap kegiatan politiknya untuk mengaut keuntungan sekalipun mengkhianati amanah rakyat. Atau jika penyampai dakwah Islam bertujuan memperoleh habuan dunia walaupun menjejaskan tujuan asal dakwah. Maka pincanglah alam, rosak imbangan dan musnah segala peraturan dan tujuan kehidupan. Namun inilah realiti yang sedang kita hadapi."

baca seterusnya disini

semalam Ahad (12/10/2008), banyak bhgn telah menjalankan mesyuarat perwakilan masing-masing. senarai terkini pencalonan tertinggi seperti berikut:

Presiden
YAB datuk seri najib - 25

Timb Presiden
YB tan sri muhyiddin - 21

Naib Presiden
YB datuk seri hisham - 17
YB datuk seri khaled - 6
YB datuk seri rais - 4

(maklumat daripada utusan online)



No comments: